Het was zaterdag 13 oktober een prachtige dag om naar buiten te gaan.
De welpen hebben een bomenonderzoek gedaan. De hoogte en de omtrek van de boom werden gemeten. Een afdruk van de schors gemaakt en we hebben ook nog bladeren gedroogd.
De verkenners waren actief met pionieren. Zij hebben een toren van twee drie-poten gemaakt. Daar wilden de makers wel op poseren en een dansje maken.
Zaterdag 8 september zijn de opkomsten weer begonnen.
’s Morgens waren de welpen actief met verschillende spelletjes. Omdat het Open Monumentendag was hebben we ‘s middags met de verkenners een bezoek gebracht aan de Watermolen, het Hofje, de Grote Kerk en de Mariakerk.
Op 6 en 7 juli hebben de welpen hun weekendkamp gehad.
Het thema was 100% Scout. Op vrijdagavond was er een vossenjacht, waarbij ze op zoek moesten naar personen die iets van Scouting uitbeelden. Door de droogte kon het kampvuur niet doorgaan. Toen deden we diverse spelletjes. Daarna hadden we toch nog een kampvuur. Bij een nep vuurtje zongen we verschillende liedjes. Het was heel gezellig.
Op zaterdag kwam er een agent op bezoek. We moesten een geheimschrift oplossen. Daar kwam uit dat we naar het Marechausseemuseum in Buren gingen. ’s Middags aten we lekker patat en konden even spelen in de speeltuin. We hadden ook nog een speurtocht met opdrachten in het Marienwaerdse bos.
Terug in Leerdam werd de winnaar van het kamp bekendgemaakt. Nest grijs/groen had de kampbeker gewonnen.
Het kamp voor de verkenners begon op Hemelvaartsdag. Tegen 13.00 uur arriveerden de jongens.
Het kampthema was 100% Scout.
Met elkaar bouwden we het kampterrein op. ’s Avonds hadden we sport en spel. Op vrijdag stond een tocht met de fiets op het programma. Daarna kookten we ons eten op houtvuur. Het smaakte prima. De dag werd afgesloten met een kampvuur. Op zaterdag werd alles afgebroken en opgeruimd. De Kieviten zijn de winnaars van het kamp.